Trip to the mountains - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu Trip to the mountains - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu

Trip to the mountains

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

02 Augustus 2015 | Indonesië, Bandung

Vanochtend werd ik wakker van het geluid van de moskee. Dit was de eerste nacht dat ik echt lekker aan één stuk door heb geslapen. Ik denk dat het komt, omdat ik nu op de eerste verdieping slaap en het hier wat koeler is. De dochter van mijn gastgezin nam mij en Linh (het Vietnamese meisje met wie ik op de kamer slaap) mee om kennis te maken met de buren. Ze liet ons ook de krotten zien waar de hele arme mensen in wonen. Dit zijn een soort van sloppenwijken waar in het midden van de straat het riool naar beneden stroomt. Om half 2 kwam mijn buddy mij ophalen om mij te laten zien hoe ik hier met de angkot (het openbaar vervoer) naar het centrum kan komen. Hij kwam alleen aan met zijn motor, waardoor wij toch uiteindelijk besloten om met zijn motor naar de stad te gaan. Bijna iedereen rijdt hier op een motor. Er leven hier namelijk zoveel mensen in de stad dat er altijd file staat. Met een motor kan je hier gemakkelijk tussendoor rijden, waardoor je veel sneller op je bestemming bent. Toen ik bij mijn buddy achterop de motor zat, besloot ik om niet vooruit te kijken. Zoals ik in mijn vorige verhaal omschreef is het verkeer hier zo'n chaos dat je niet vooruit wil kijken. Ik en mijn buddy hadden nog twee uur voordat we bij een meeting moesten zijn van het project dus besloten we om even naar een shoppingmall te gaan. De shoppingmall noemen ze hier het Parijs van Java. Ze hebben hier allemaal bekende winkels, zoals H&M, Mango en Zara (dus dit maakte mij blij). Na een koffie te hebben genomen bij de Starbucks moesten we verder naar de meeting. In de meeting werd het project geopend en konden wij officieel aan de slag.

Vervolgens besloten we om met zijn allen naar een karaoke bar te gaan. Dit was heel leuk om te zien, omdat dit blijkbaar heel populair is in Azië. Daarna werden wij uitgenodigd om mee te gaan naar het vakantiehuis van de oom van Chase (Chase is iemand van de Aiesec organisatie). Dit vakantiehuis ligt midden op de berg. Bandung is namelijk omringd door bergen. Vroeger lag hier een meer, maar dat is opgedroogd en daar is de stad ontstaan. Wat ook leuk is om te weten is dat de naam Bandung door de Nederlanders is bedacht. Het betekent in het Bahasa Indonesisch 'dam'. Zo past het goed in het rijtje van steden dat op 'dam' eindigt (Amsterdam, Rotterdam, Volendam etc.). We kwamen 's avonds laat in het vakantiehuis aan en hadden nog niet gegeten. Onderweg hadden we noodles gekocht die we nog moesten mengen met heet water. Chase moest heel hard lachen toen hij zag dat wij noodles hadden gekocht, omdat het gas op was, konden wij geen warm water krijgen. Uiteindelijk heeft de huishoudster de gas fles verwisseld, zodat we toch nog onze noodles konden eten.

's Ochtends vroeg zijn we om 05.30 opgestaan om een wandeling naar de top van de berg te maken. We waren zo net op tijd voor de zonsopkomst en we hadden een mooi uitzicht over de stad. Wel werd het mij duidelijk dat er buiten Bandung veel armoede is. De mensen hier op de berg leven in hele kleine huisjes en niet iedereen heeft elektriciteit. Om 09.00 uur zijn weer terug gereden naar de stad. We kwamen veel te laat bij de project meeting aan, maar het uitzicht en de gezellige avond was het waard geweest. 's Middags zijn we naar een 'junior secondary school' geweest om daar onze presentatie over een gezonde leefstijl en onze games voor te bereiden. Op een 'junior secondary school' zitten kinderen tussen de 12 en 15 jaar die voornamelijk opgegroeid zijn in arme gezinnen. Komende dinsdag en woensdag gaan wij druk aan de slag om het bewustzijn van een gezonde leefstijl bij deze kinderen te verhogen. Dit doen we door workshops te geven, games te spelen (in de vorm van sport) en te laten zien hoe je gezond kan koken. Ik schok wel van de staat van de school. De school bestond uit drie lokalen met een dak er boven, maar ze waren niet voorzien van muren. De wc was gewoon een gat in de grond. Nadat de voorbereidingen waren getroffen, ging iedereen terug naar zijn gastgezin. Ik ga vanavond lekker slapen en na gisteren heb ik zeker nog wat slaap in te halen.
Weltrusten!

  • 03 Augustus 2015 - 14:18

    Oom Dolf:

    Fijn Marleen dat we op deze manier op de hoogte blijven van jouw ervaringen in dat smerige land.
    Ik hoop maar dat je weer thuis komt zonder besmet te raken van de een of andere smerige bacterie.
    Blijf ons vooral voorzien van alle belevenissen.

    Groetjes

  • 03 Augustus 2015 - 22:43

    Kimberly:

    Super leuk Marlie! Laat ons meer lezen :) liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Aankomst in Bandung

Zaterdag 25 juli was het eindelijk zo ver. Het stormde hard in Nederland en ik hoopte dat de vlucht gewoon door ging. Op Schiphol aangekomen, had ik afgesproken met Judith. Zij ging ook naar Bandung in precies dezelfde tijdsperiode, maar zij is betrokken bij een ander project. Al snel kwamen we erachter dat de vlucht vertraging had. Ruim een uur later vertrok het vliegtuig pas. Onze eerste stop was Bangkok waar wij zo'n 4 uur overstap tijd hadden. Omdat we zo moe waren van de vlucht hebben wij daar in een lounge geslapen.

Vanuit Bangkok vlogen wij door naar Jakarta. Het was ongeveer half 18.30 toen wij in Jakarta landden. Nadat wij onze koffers hadden, moesten we op het vliegveld nog pinnen en een simkaart regelen. Vervolgens namen wij de 'travel car' naar Bandung. Omdat het hier al om 18.00 licht wordt, hebben wij helaas nog niks van de stad Jakarta kunnen zien. Het enige wat mij wel direct op viel was dat er zoveel mensen in Jakarta wonen en dat het verkeer hier één grote chaos was.

Toen wij uiteindelijk in Bandung aan kwamen was het 23.00. Aiesec had een buddy voor mij geregeld en hij wachtte mij op in het centrum van Bandung. Daar arriveerde ook mijn gastgezin en zij namen mij mee naar huis. Al snel werd mij duidelijk dat Bandung een enorme stad was. We zaten zo'n 45 minuten in de auto voordat wij bij zijn huis waren. Bij de ingang van elk huis in Indonesië moet je je schoenen uit doen. De woonkamer was groot, maar het zag er ook rommelig uit. De man van het gastgezin liet mij het huis zien. Mijn bed was een matrasje op de grond waar veel muggen rond vlogen. Toen ik de badkamer binnen kwam, schrok ik. Er was geen douche. Er stond een grote bak water met een klein emmertje in de badkamer. Met het emmertje moest je water over jezelf heen gooien. Ook stond er een wc zonder wc papier. Toen ik aan mijn gastgezin vroeg hoe zij hier naar de wc gingen, zeiden ze dat ze overal water voor gebruikten. Ik heb mijn koffer uitgepakt en ik ben gaan slapen, omdat ik nog moe was van de reis.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Pangandaran!

01 September 2015

Global Village, Angklung, Street kids and Farewell

25 Augustus 2015

Hotsprings, work-out and volcano's

18 Augustus 2015

Independence day!

13 Augustus 2015

Bali, Gili's and Lombok!
Marleen

Actief sinds 31 Juli 2015
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 18974

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 07 September 2015

Aankomst in Bandung

Landen bezocht: