Trip to the waterfall - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu Trip to the waterfall - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu

Trip to the waterfall

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

08 Augustus 2015 | Indonesië, Bandung

Eergisteren waren we een dag vrij. We hadden het idee om met een deel van de groep naar de grootste waterval hier te gaan. Ik had aan één van de organisatoren gevraagd hoe wij het snelst bij de waterval konden komen en zij had de route voor mij opgeschreven. Met zijn zevenen gingen wij in een verrotte ‘angkot’ de berg op. Anderhalf uur later arriveerden wij bij de waterval. Ze maken hier bij alles wat je wil bezoeken onderscheid tussen toeristen en locals. Dus ook wij moesten de toeristen prijs betalen. Direct aan het begin van de waterval werden wij al omringd door apen. We moesten een heel stuk naar beneden lopen om bij de waterval te komen. Dit waren 700 treden. Eenmaal aangekomen werden we nat van de waterval, omdat het water met een hoge snelheid een eind naar beneden loopt. We hebben beneden gezeten en gerelaxt voordat we de hele klim weer terug naar boven moesten maken. Toen wij eenmaal weer boven waren hebben wij de ‘angkot’ naar het centrum genomen. We wilden deze avond een keer in een normaal restaurant eten in plaats van het Indonesische gerecht kip met rijst of fastfood. Eindelijk kreeg ik sinds de tijd dat ik hier ben groente op mijn bord.

De volgende dag kon iedereen uitslapen en hebben wij pas om 13.00 uur afgesproken met de groep. Wij moesten een anti-roken campagne voorbereiden. We moesten een plan bedenken hoe wij de mensen het beste kunnen aanspreken en kenbaar kunnen maken hoe slecht roken is en wat voor gevolgen dit met zich mee brengt. Wat mij hier is opgevallen dat bijna iedereen rookt en dat je bijna overal mag roken. Er wordt gerookt in restaurants en in het openbaar vervoer. Als je aan de bevolking hier de vraag stelt waarom ze roken dan krijg je als antwoord dat het toch zo goedkoop is. Een pakje sigaretten is hier ongeveer 50 eurocent. Na de voorbereidingen voor de anti-roken campagne ben ik naar huis gegaan. Ik moest mijn tas voor Bali, de Gili eilanden en Lombok inpakken.

Vanochtend werd ik op tijd wakker, omdat ik nog de laatste dingen moest regelen voordat ik weg ga. Ze adviseerden mij om toch aan malaria pillen te beginnen. Je hebt namelijk geen malaria pillen nodig op Java en Bali, maar wel op de Gili eilanden en Lombok. Het was een hele klus om hier de plaatselijke apotheek uit te leggen dat ik malaria pillen nodig had waarmee ik één dag voordat ik weg ga kan beginnen. Maar ik heb ze gelukkig binnen. Ik ga nu mijn laatste spulletjes pakken en dan neem ik de taxi naar het vliegveld op naar Bali!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Aankomst in Bandung

Zaterdag 25 juli was het eindelijk zo ver. Het stormde hard in Nederland en ik hoopte dat de vlucht gewoon door ging. Op Schiphol aangekomen, had ik afgesproken met Judith. Zij ging ook naar Bandung in precies dezelfde tijdsperiode, maar zij is betrokken bij een ander project. Al snel kwamen we erachter dat de vlucht vertraging had. Ruim een uur later vertrok het vliegtuig pas. Onze eerste stop was Bangkok waar wij zo'n 4 uur overstap tijd hadden. Omdat we zo moe waren van de vlucht hebben wij daar in een lounge geslapen.

Vanuit Bangkok vlogen wij door naar Jakarta. Het was ongeveer half 18.30 toen wij in Jakarta landden. Nadat wij onze koffers hadden, moesten we op het vliegveld nog pinnen en een simkaart regelen. Vervolgens namen wij de 'travel car' naar Bandung. Omdat het hier al om 18.00 licht wordt, hebben wij helaas nog niks van de stad Jakarta kunnen zien. Het enige wat mij wel direct op viel was dat er zoveel mensen in Jakarta wonen en dat het verkeer hier één grote chaos was.

Toen wij uiteindelijk in Bandung aan kwamen was het 23.00. Aiesec had een buddy voor mij geregeld en hij wachtte mij op in het centrum van Bandung. Daar arriveerde ook mijn gastgezin en zij namen mij mee naar huis. Al snel werd mij duidelijk dat Bandung een enorme stad was. We zaten zo'n 45 minuten in de auto voordat wij bij zijn huis waren. Bij de ingang van elk huis in Indonesië moet je je schoenen uit doen. De woonkamer was groot, maar het zag er ook rommelig uit. De man van het gastgezin liet mij het huis zien. Mijn bed was een matrasje op de grond waar veel muggen rond vlogen. Toen ik de badkamer binnen kwam, schrok ik. Er was geen douche. Er stond een grote bak water met een klein emmertje in de badkamer. Met het emmertje moest je water over jezelf heen gooien. Ook stond er een wc zonder wc papier. Toen ik aan mijn gastgezin vroeg hoe zij hier naar de wc gingen, zeiden ze dat ze overal water voor gebruikten. Ik heb mijn koffer uitgepakt en ik ben gaan slapen, omdat ik nog moe was van de reis.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Pangandaran!

01 September 2015

Global Village, Angklung, Street kids and Farewell

25 Augustus 2015

Hotsprings, work-out and volcano's

18 Augustus 2015

Independence day!

13 Augustus 2015

Bali, Gili's and Lombok!
Marleen

Actief sinds 31 Juli 2015
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 18982

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 07 September 2015

Aankomst in Bandung

Landen bezocht: