Independence day! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu Independence day! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marleen Noppen - WaarBenJij.nu

Independence day!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

18 Augustus 2015 | Indonesië, Bandung

Vandaag was ik nog een dagje vrij. ’s Ochtends heb ik lekker uitgeslapen, omdat ik nog moe was van Bali, de Gili’s en Lombok. ’s Middags had ik afgesproken met een Duits meisje van mijn project. We moesten namelijk het één en ander voorbereiden voor de volgende dag, omdat wij een presentatie/ game over Europa moesten geven in een restaurant. Nadat wij hiermee klaar waren, hadden we afgesproken met haar buddy en een ander Indonesisch meisje. Op 17 augustus is het hier Independence day en iedereen draagt hier dan traditionele Indonesische kleren, genaamd ‘batik’. Ook wij hadden nog een ‘batik’ nodig dus namen de twee Indonesische meisjes ons mee naar een groot warenhuis bestaande uit allemaal kraampjes waar ze Indonesische kleren en schoenen verkopen. Het was hier zo enorm druk en iedereen staarden ons aan. Ik denk dat wij deze dag wel 20 minuten hebben besteed aan het maken van foto’s, omdat iedereen met ons op de foto wilden. Ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik tegen de rest nee heb gezegd. Uiteindelijk hadden we vrij snel een ‘batik’ gevonden en besloten we om naar een rustige shoppingmall te gaan. Toen het donker werd ben ik naar huis gegaan.

De volgende dag startte ons project weer en hadden we eerder afgesproken om de laatste voorbereidingen te doen. Vervolgens dachten we dat we naar een vegetarisch restaurant gingen, maar dit bleek een veganistisch restaurant te zijn. We kregen hier een kookworkshop over hoe je veganistische Indonesische gerechten kan maken. Het is mij duidelijk geworden dat als je veganistisch bent je steeds dezelfde ingrediënten eet. Bijna alles was hier gemaakt van champignons, tofu en een beetje groente. Ze gooien er hier veel chili en suiker door om er meer smaak aan toe te voegen. De chili maakt het eten zo pittig dat na één hap spontaan mijn honger gevoel was verdwenen en ik wilde alleen nog maar water drinken. De kookworkshop was interessant en hierna mochten wij in het restaurant eten. Het was een soort buffet waar je kon kiezen wat je wilde. Ik en de andere Europeanen en mensen uit Egypte vroegen of ze alleen de dingen op ons bord wilde scheppen die niet pittig waren. Zo bleef er al vrij weinig over haha. Toen wij klaar waren met eten, moesten we performance neerzetten. Ik had samen met drie anderen een quiz over Europa gemaakt waarbij de gasten moesten kiezen bij welk land de afbeelding hoorde. Zo lieten we bijvoorbeeld een plaatje van stroopwafels zien en dan was het correcte antwoord Nederland. Het was ongeveer 9 uur toen wij klaar waren en dit was al te laat voor mij om met het busje (de angkot) terug naar huis te gaan. Dus bestelde ik een motorrijder, genaamd ojek. Via een app geef je dan je locatie door en dan komt hij je ophalen en hij brengt je weer thuis. Het is fijn dat hij mij direct voor mijn deur afzet, want normaal moet ik nog 15 minuten lopen voordat ik thuis ben.

’s Ochtends moest ik vroeg op want we hadden al om 08.00 afgesproken. Ook vandaag gingen wij weer naar het veganistische restaurant. We kregen daar weer een kook demonstratie van drie gerechten en vervolgens moesten een paar van ons een interview geven waaronder ik. Ik heb maar een mooi verhaaltje bedacht, want ik kon daar natuurlijk niet zeggen dat ik vlees lekker vindt. Tot slot moest ik voor de camera zeggen: ‘Be vegan make peace’. Haha, ik voelde mij net een debiel, want ik sta daar helemaal niet achter. Ze gebruiken het voor hun promotie filmpje, dus ik ben benieuwd. ’s Middags ben ik samen met een meisje uit Polen en een meisje uit Vietnam naar de grootste de Moskee hier geweest. De minaret is ook het hoogste punt in de stad dus we zijn met de lift helemaal naar boven gegaan waar je een mooi uitzicht had over de stad. Vervolgens hadden we zin in ijs en zijn we in een restaurantje ijs gaan eten. Daarna zijn we door gelopen naar de Katholieke kerk hier. Wanneer ik met papa en mama op vakantie ben, branden we meestal een kaarsje voor het Maria beeld ter nagedachtenis aan oma. Zo heb ik ook hier in Indonesië een kaarsje opgestoken voor het Maria beeld. Hierna zijn we naar de shoppingmall ‘paris van java’ gegaan waar de anderen zagen.

Vandaag was het independence day en moesten we vroeg opstaan om naar de ceremonie te gaan. Om 6.00 ging mijn wekker en gekleed in een ‘batik’ ging ik naar het park waar de ceremonie plaats vond. Hierna gingen we traditionele Indonesische spelletjes spelen. Zoals touwtrekken of een spel waarbij je een soort alg zo snel mogelijk van de ene naar de andere kant moest brengen. Om 13.00 waren we klaar en ging ik samen met mijn buddy, een vriendin van hem en het Poolse meisje naar een Indonesisch restaurant om nasi goreng te proberen. Vervolgens namen ze ons mee naar het hoogste punt van de universiteit om de zonsondergang te bekijken. Daarna ging ik met het Poolse meisje (Anna) naar haar huis. Ik bleef hier slapen, omdat we met haar gastgezin gingen stappen. Dit was heel gezellig alleen het is hier zo anders dan in Nederland. De muziek stond super hard waardoor je elkaar bijna niet kon verstaan.

Vandaag heb ik een rustig dagje gehad en heb ik eigenlijk de dingen gedaan die moesten gebeuren, zoals het wassen van mijn kleren. Vanavond ga ik waarschijnlijk met mijn buddy en andere mensen van mijn project naar een hotspring. Dit moet het mooiste zijn ’s nachts.

  • 20 Augustus 2015 - 20:29

    Annie:

    Hallo Marleen,

    Leuke "reizen" maken wij zo met jou. Wij hebben hier Sail Amsterdam dat geeft mooie plaatjes.
    Wij hopen nog een paar mooie verhalen te lezen jij kunt straks natuurlijk heerlijke maaltijden op tafel zetten
    vooral zonder vlees

    Succes met alles en met de blog.

    Annie en

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Aankomst in Bandung

Zaterdag 25 juli was het eindelijk zo ver. Het stormde hard in Nederland en ik hoopte dat de vlucht gewoon door ging. Op Schiphol aangekomen, had ik afgesproken met Judith. Zij ging ook naar Bandung in precies dezelfde tijdsperiode, maar zij is betrokken bij een ander project. Al snel kwamen we erachter dat de vlucht vertraging had. Ruim een uur later vertrok het vliegtuig pas. Onze eerste stop was Bangkok waar wij zo'n 4 uur overstap tijd hadden. Omdat we zo moe waren van de vlucht hebben wij daar in een lounge geslapen.

Vanuit Bangkok vlogen wij door naar Jakarta. Het was ongeveer half 18.30 toen wij in Jakarta landden. Nadat wij onze koffers hadden, moesten we op het vliegveld nog pinnen en een simkaart regelen. Vervolgens namen wij de 'travel car' naar Bandung. Omdat het hier al om 18.00 licht wordt, hebben wij helaas nog niks van de stad Jakarta kunnen zien. Het enige wat mij wel direct op viel was dat er zoveel mensen in Jakarta wonen en dat het verkeer hier één grote chaos was.

Toen wij uiteindelijk in Bandung aan kwamen was het 23.00. Aiesec had een buddy voor mij geregeld en hij wachtte mij op in het centrum van Bandung. Daar arriveerde ook mijn gastgezin en zij namen mij mee naar huis. Al snel werd mij duidelijk dat Bandung een enorme stad was. We zaten zo'n 45 minuten in de auto voordat wij bij zijn huis waren. Bij de ingang van elk huis in Indonesië moet je je schoenen uit doen. De woonkamer was groot, maar het zag er ook rommelig uit. De man van het gastgezin liet mij het huis zien. Mijn bed was een matrasje op de grond waar veel muggen rond vlogen. Toen ik de badkamer binnen kwam, schrok ik. Er was geen douche. Er stond een grote bak water met een klein emmertje in de badkamer. Met het emmertje moest je water over jezelf heen gooien. Ook stond er een wc zonder wc papier. Toen ik aan mijn gastgezin vroeg hoe zij hier naar de wc gingen, zeiden ze dat ze overal water voor gebruikten. Ik heb mijn koffer uitgepakt en ik ben gaan slapen, omdat ik nog moe was van de reis.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Pangandaran!

01 September 2015

Global Village, Angklung, Street kids and Farewell

25 Augustus 2015

Hotsprings, work-out and volcano's

18 Augustus 2015

Independence day!

13 Augustus 2015

Bali, Gili's and Lombok!
Marleen

Actief sinds 31 Juli 2015
Verslag gelezen: 15256
Totaal aantal bezoekers 18983

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 07 September 2015

Aankomst in Bandung

Landen bezocht: